close
مجتمع فنی تهران
آشنایی با مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال و نوجوانان
loading...

www.marjaehoghoogh.ir سایت مرجع حقوق بزرگترین و جامعترین پایگاه تخصصی دانلود مقاله, پایاننامه و کار تحقیقی حقوقی بصورت word و pdf

» بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال  » بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال  بسم الله الرحمن الرحیم     «بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال» گردآورنده:مهنازاحمدی (كارشناس ارشد جزا و جرم شناسي)   ناشر: پايگاه تخصصي نشر مقالات حقوقي، حق گستر Www.HaghGostar.ir…

دریافت شارژ انواع سیمکارتهای ایرانسل-همراه اول-رایتل و تالیا فقط با یک کلیک
جهت دریافت شارژ هدیه سیمکارتهای ایرانسل-همراه اول-رایتل و تالیا لطفا، اینجا را کلیک نمایید یا به سایت www.shargekon.ir مراجعه نمایید. با تشکر
نیما نشیبا بازدید : 36 شنبه 02 / 11 / 1395 نظرات ()

» بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال  » بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

«بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال»

گردآورنده:مهنازاحمدی

(كارشناس ارشد جزا و جرم شناسي)

 

ناشر: پايگاه تخصصي نشر مقالات حقوقي، حق گستر

Www.HaghGostar.ir

 

http://www.aftabir.com/articles/social/psychopathology/images/8e08a0fb5fca5967be97580a2cccf301.jpg

 

 

« فهرست مطالب »

 

     عنوان                                                  صفحه

 

 
 

 

1) چکیده : ............................................................................................................................................................3

2) مقدمه : .............................................................................................................................................................6

2-1) بیان مسئله ..................................................................................................................................................6

2-2) واژگان كليدي .............................................................................................................................................8

2-2-1)تعريف طفل............................................................................................................................................8

2-2-2) تعريف بزهکاري....................................................................................................................................8

2-3) سوالات اصلی ............................................................................................................................................9

2-4) فرضیه تحقیق ..........................................................................................................................................9

2-5) اهدافوضرورتتحقيق .........................................................................................................................9

2-6) راهحلموضوع .......................................................................................................................................10

2-7) روش تحقیق ..........................................................................................................................................10

2-8) پيشينهتحقيق ......................................................................................................................................10

3) کلیات :.......................................................................................................................................................11

3-1) كودكان بزهكار .....................................................................................................................................12

3-2) تاریخچه ی واکنش اجتماعی در مقابل اطفال بزهکار.......................................................................13

4) مهمترین عوامل موثر در بزهکاری اطفال : .............................................................................................14

4-1) نقش خانواده .......................................................................................................................................14

4-1-1) رابطه عقده‌هاي دوران كودكي و ارتكاب جرايم ...........................................................................16

4-1-2) عقده‌هاي كودكي و ارتكاب جرايم...............................................................................................16

4-1-3) عواطف.........................................................................................................................................17

4-1-4) حس پرخاشگري.........................................................................................................................18

4-1-5) آزادي و ارتباط............................................................................................................................18

4-1-6) طلاق ............................................................................................................................................19

4-2) عوامل اجتماعی .............................................................................................................................20

4-3) عوامل اقتصادی............................................................................................................................20

4-4)عوامل طبيعي و جغرافيايي...........................................................................................................21

4-5) نقش دوستان و همسالان.............................................................................................................22

4-6) عوامل روانشناختی......................................................................................................................22

4-7) مهاجرت .......................................................................................................................................23

7) نتیجه :...............................................................................................................................................24

8) منابع : .................................................................................................................................................25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)چکیده :

بیگمان ، جوامع بشری در هر شرایطی به همزیستی مسالمت آمیز با همنوعان خود نیازمند هستند. آنچه مسلم است تا امروز به دلیل اختلافات زیر بنایی و ریشه ای مختلفی از جمله در مسا ئل عقیدتی ، فرهنگی و مذهبی و در عین حال تفاوت هایی که در معیارهای سنجش ارزش ها در حیطه های گوناگونی وجود داشته ، یک توافق و تفاهم عمومی و جهان شمول استقرار نیافته است. وانگهی ، تمام انسان ها از هر قوم و قبیله ، نژاد و مذهب ، دین و عقیده اتفاق نظر دارند که یکی از محوری ترین اعمال فردی و اجتماعی ،تربیت و هدایت درست کودکان برای آینده می باشد . اقدامی که شرط ضروری و انکار ناپذیر رشد و ترقی جامعه ی انسانی تلقی می شود .

کودکان و نوجوانان سرمایه های معنوی جامعه می باشند و سلامت روح و جسم آن ها تضمین کننده ی سلامت جامعه در آینده است . بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آن ها توجه ویژه ای مبذول داشت . بررسی ریشه ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری اطفال ، برای رسیدن به یک جامعه ی ایده آل شرطی ضروری است.

در واقع از قدیم الایام گفته اند ، پیشگیری بهترازدرمان است . طبعا اگر طفلی به هر دلیلی از ابعاد جسمانی ، روانی و رفتاری به نقصان و یا انحرافی مبتلا گردد ، قهرا بازپروری وی مستلزم صرف هزینه های هنگفت و مضاعفی خواهد بود . از طرف دیگر بسیاری از افرادی که همواره مرتکب جرائم گوناگون می شوند ، همان کودکان بزهکار دیروز هستند .

از جمله مسائل همیشگی و مطرح نزد اندیشمندان و بالاخص حقوقدانان و جرم شناسان ، موضوع بزهکاری اطفال و نحوه مقابله با آن و شیوه های انحراف و کجروی آن ها در جامعه می باشد . از آن جا که دلایل و عوامل

 

بروز جرم در میان اطفال با افراد بزرگسال متفاوت بوده و از سوی دیگر این طبقه از جامعه دارای وضع روانی و اجتماعی حساس تر و به مراتب آسیب پذیرتری نسبت به سایرین می باشند ، لذا باید روشی متناسب با شرایط و موقعیت این افراد اتخاذ شود . این روش تحت عنوان سیاست کیفری مربوط به کودکان ونوجوانان بزهکاراهمیت فراوانی دارد . برخورداری از یک سیاست جنائی و کیفری متناسب با شرایط و وضعیت صغار و نوجوانان می تواند به جامعه مدنی جهت پیشبرد یکی از اهدافش که پیش گیری از وقوع جرائم در آینده است ، کمک فراوانی کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) مقدمه :

2-1) بیان مسئله:

همه دانشمندان علوم اجتماعي ، خواه جامعه شناسان يا روانشناسان ، بيش از هر عاملي بر آگاهي بخشي خانواده و تاثير بي بديل آن تاكيد دارند . اگر چه از تاثير مدرسه، گروه هاي همسال ، رسانه هاي جمعي و ... غافل نيستند ، ولي نقش خانواده را موثر مي دانند ؛ زيرا فرد در خانواده فرايند فرهنگ پذيري را مي آموزد و شخصيت افراد بيش از همه در آغوش خانواده رشد و شكل مي گيرد ؛ در حالي كه ديگر عوامل، بيش تر در جامعه پذيري افراد، نقش دارند . فرويد بر اين باور است كه شخصيت متشكل از سه نظام نهاد ،خود و فراخود است و فراخود معرف بازنمايي هاي دروني شده آن دسته از ارزش ها و اخلاقيات جامعه است كه والدين به كودك آموخته اند . فراخود در واقع همان وجدان فرد است و درباره درست يا غلط بودن اعمال فرد داوري مي كند

رفتار هاي والدين و اعضاء خانواده در نوع بروز واكنشهاي افراد نيز موثر است . اين واكنش ها در زمينه پي ريزي شخصيتي فرد در دوران بلوغ سهم بسزايي دارد . نوجوانان در اين سن نياز به خود شناسي و شناخت استعداد هايشان دارند و اين حضور والديني را مي خواهد كه در اين راه به آنان كمك كند در غير اينصورت آنان به صورت غير فعال در جامعه حضور مي يابند .در اينجاست كه مسأله چگونگي تربيت افراد مطرح مي شود . پارسونز مي گويد كه خانواده زن و شوهري معاصر ارزشهاي جامعه كل را به جوان منتقل مي كند . بويژه ارزشهاي رشد و شكفتگي را كه ويژه جامعه صنعتي و پيشرفته است . از نظر او اين ارزشها به وسيله نقشهايي كه والدين در خانواده و در جامعه ايفا مي كنند به كودك القا مي شود . بنابراين چون خانواده محيطي است كه پيوند هاي حاكم بر آن تفاوت زيادي با روابط حاكم بر خارج از محيط خانواده دارد و فرد از آغاز تولد تحت تاثير آن است و بسياري از نياز هاي رواني و مادي او در اين محيط تامين مي شود و پشتوانه ورود انسان به جامعه بزرگتر است نقش آن نيز با اهميت تر از همه عوامل محيطي است. بطبع هر چه ميزان اختلافات ميان والدين با نوجوانان بيشتر باشد رفتارهاي ناسازگارانه ضد اجتماعي را براي آنان به ارمغان مي آورد صفاتي چون : مسئوليت ، عشق ،پايداري ،استقلال تنها از فردي تراوش مي كند كه داراي خود باوري مثبت و روابط خوب اعضاء يك خانواده باشد و به دنبال روابط خوب ،احساس امنيت است كه فضاي خانه را براي افراد سرشار از محبت مي كند و افراد از طريق آن عامل است كه هويت خودرا توسعه مي دهند. حال با اين همه اهميتي كه نهاد خانواده دارد و از آن به عنوان يكي از عوامل مهم در جامعه پذيري و فرهنگ پذيري نوجوانان ياد مي شود جاي اين سوال باقي مي ماند كه چگونه بعضي از خانواده ها در بزهكاري و انحراف نوجوانانشان سهيم شده و آنها را به ورطه هلاكت مي اندازند .؟ در اين مورد بايد گفت كه خانواده ها از جنبه هاي مختلفي در بزهكاري نوجوانان سهيم بوده و علل و عوامل مختلفي مي تواند از سوي خانواده در بزهكاري نوجوانانشان دخيل باشد كه از آن جمله مي توان به شيوه تربيتي مستبدانه ، غفلت و بي توجهي والدين، بعد خانوار،تعداد افراد خانواده ،زندگي در محله هاي شلوغ، نوع تملك مسكن ،فوت والدين ، انحرافات والدين ،رفتارهاي خصمانه والدين نسبت به يكديگر،وضعيت نامناسب اقتصادي ،شغل و درآمد والدين و... اشاره كرد. ني در پژوهشهايش به اين نتيجه رسيد كه متغير هاي خانوادگي نظير روابط فرزند- والدين ،تقيد هاي خانوادگي،انضباط و سرپرستي و پايگاه اقتصادي و اجتماعي خانواده با بزهكاري نوجوانان ارتباط معناداري دارد. در آزمون نظريه كنترل اجتماعي دريافت كه افزايش تقيد هاي جوانان به والدين و گذران بيشتر اوقات فراغت فرزندان با خانواده ،گرايش جوانان به بزهكاري را كاهش مي دهد . مطالعات ديگري كه به موضوع خانواده و بزهكاري پرداخته اند تضاد هاي زناشويي،گسيختگي و سرپرستيهاي ضعيف والدين بر فرزندان را بر بزهكاري نوجوانان موثر دانسته اند .بزهكاري را در اثر خطاي خانواده ها دانسته كه قادر به ياد دادن ارزشها و هنجارها نبوده اند. به نظر سادرلند نگرانيها و نيازهاي ارضا نشده در افراد عادي و بزهكار شبيه به هم است و تنها روشهاي ياد گرفته شده واكنش به اين نگرانيها و محركها در آنان متفاوت است . و خانواده به عنوان محيط يادگيري اوليه جوانان بر بزهكاري موثر است

2-2) واژگان كليدي عبارتند از :

2-2-1) تعريف طفل:

طفل به بيان قانون مدني فردي است که به سن بلوغ نرسيده باشد. بلوغ شرعي درپسر ١٥ سال تمام قمری و در دختر ٩ سال تمام قمری مي باشد . با اين وصف منظور از طفل در اين مقاله پسر زير ١٥ سال و در دختر زير ٩ سال مد نظر مي باشد.

2-2-2) تعريف بزهکاري:

بزهکاري در معنا و مفهوم لفظي خود عمل خطائي قلمداد مي شود که ناشي از ترک انجام وظيفه قانوني با انجام يک عمل خطائي است که جرم قلمداد نمي شود که اين لفظ بيشتر براي کودکان واطفال به کاربرده مي شود بزهکاري در هر حال از لحاظ اصطلاحي معناي بسيار نزديکي با جرم و تبهکاری دارد ولي به اين لحاظ در برابر اطفال استعمال مي شود که اطفال با توجه به روح لطيف و ساده اي که دارند نامناسب است که آن ها را به مجرم و تبهکاري عنوان کرد و ازاين حيث اطفال ، بزهکار ناميده مي شوند و در برخي از موارد نيز بزهکار به فردي اطلاق مي شود که صرفا مرتکب جرم نشده ولي به طور کلي فردي سرکش و ضد اجتماعي باشد.

2-3) سوالات اصلی

1) کدام مولفه ها بر بزهکاری اطفال بیشترین تأثیر را دارند؟

2)راه های موثر در مبارزه با بزهکاری اطفال کدامند ؟

2-4) فرضیه تحقیق :

فرضیه ای که در اینجا مطرح میشود آن است که میزان تأثیر عوامل مختلف در افراد (اطفال) بسته به محیط خانوادگی و تربیتی آنان متفاوت میباشد.

برای درمان هر پدیده ای باید به سراغ ریشه ی وجودی آن رفت ، شاید بتوان گفت پیشگیری از همان دوران کودکی بهترین و موثرترین راه جهت مبارزه و ریشه کن کردن بزهکاری اطفال در جامعه باشد.

2-5) اهدافوضرورتتحقيق:

هدفازاينتحقيقبدستآوردندركروشنينسبتبهعوامل تأثیر گذار بر بزهکاری اطفال ميباشدواينكه آیامیزان تأثیر این عوامل یکسان است.

ضرورت تحقیق به نظر نگارنده این است که بزهکاری پدیده ای طبیعی و ذاتی نیست و هیچ نوجوان و طفل بزهکاری، از هنگام تولد مجرم به دنیا نمی آید؛ بلکه عوامل متعدد و گوناگونی او را به سوی ارتکاب به جرم و بزه سوق می دهد، کودکان و نوجوانان سرمایه های معنوی جامعه می باشند و سلامت روح و جسم آن ها تضمین کننده ی سلامت جامعه در آینده است . بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آن ها توجه ویژه ای مبذول داشت . بررسی ریشه ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری اطفال ، برای رسیدن به یک جامعه ی ایده آل شرطی ضروری است.

2-6) راهحلموضوع

بهترآناستكهوالدينازهمانابتدايرشدونموكودكتوجهومراقبتكافيرانسبت  به آنها مبذولدارندواجتماعهمدرمقابلبهشهروندانخودفرصترشدوبالندگيرابدهد.

2-7) روش تحقیق:

روش تحقیق در بررسی مولفه های موثر بر بزهکاری اطفال ، همانند سایر موضوعات حقوق کیفری و مدنی به شیوه ی توصیفی می باشد؛ یعنی آنها را به طور عمومی مورد مطالعه قرار می دهیم. جمع آوری مطالب از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسناد موجود به عمل آمده بدین جهت، سعی نگارنده در مراجعه به آثار ارزنده حقوقدانان شهیر ایرانی به زبان فارسی، از جمله کتابها و مجموعه مقالاتشان ، و همچنین رجوع به منابع فقهی، برای استفاده از دستاوردهای فقها و سایر دانشمندان اسلامی اعم از فقه امامیه و عامه، بوده است.

2-8) پيشينهتحقيق:

درموردتحقيقاينجانبمطالبفراوانينوشتهشدهاستازجملهكتابروانشناسيوجرمتاليفديويدپوتواينواينسامونز،بزهكارياطفالونوجوانانتاليفدكترعلينجفيتوانا، بزهکاری اطفال و نوجوانانتألیف هوشنگ شامبیاتی. پايان نامه كارشناسى ارشد ، پيشگيرى از جرايم كودكان نألیف آدينه عبقرى،.... كهدراينمجموعهگردآوريشدهاند.

3) کلیات :

درادوارمختلفزندگيبشربااينكهعدهايازرعايتآدابورسومواجرايقانونسرپيچينمودهيامرتكبجرمميشدند.امابزهكاريازمسائلحاداجتماعينبودهاست.درقرنمعاصرازديادبزهكاريمخصوصاارتكابجرايمتوامباخشونتيكيازمعضلاتاجتماعيمحسوبوافكارعموميراشديدانگرانساختهاست.طبقگزارشسازمانمللدرطيسالهاي 1980تا 1986 ساليانهبهطورمتوسط 5٪برميزانجرايمدرسطحجهانافزودهشدهكهبيشازميزانرشدجمعيتاست.جرايمبرعليهاشخاصتوامباخشونت 9٪،جرايمعليهاموالكهمعمولا 7% جرايمراتشكيلميدهد 30 ٪افزايشيافتهكه 60 تا 70 ٪جرايممذكوررااطفالونوجوانانكمتر 18 سالمرتكبشدهاند.سناعتيادبه 12 الي 14 سالتقليليافتهوانحرافاتدربيناطفال كمتر 10 سالنيزروبهفزونياست .پيشرفتتكنولوژي،زندگيسنتيجوامعمختلفرادگرگونونظامجهانرادرشهرهاوروستاهامتحولساختهاست .بهبودوضعحملونقل،شبكههايمخابراتي،رسانههايگروهيدردورافتادهتريننقاطدنيا،روستاييانراازمزاياورفاهزندگيشهريآگاهساختهوآنانرابرايرهاييازكارطاقتفرسايروستا،آزاديازقيدوبندبوميودستيابيبهزندگيمرفهبهطرفشهرهاميكشاند،گاهينيزعدمامنيتوآرامشمزيدبرعلتجابهجاييافرادميگردد.افرادمذكوردربدوورودبهشهرهابهعلتكمبودمسكنوعدمامكانپرداختكرايهمنزل،باطرزرقتباردرحاشيههايشهرهابابرپاييآلونكساكنميشوند.دركاريابيبامشكلاتعديدهايروبهروميشوند،شرايطسختزندگيشهريبادرآمدكموبيكاريآنانراتحتفشارروانيقرارميدهد(عواملبيروني)،برايكسبدرآمداطفالخردسالنيزواداربهكارهايكاذبميكنندوبهآموزشوتربيتآنانتوجهندارند.چونسعيدارندكهآدابورسومسنتيوارتباطاتانسانيوعاطفيراازبينميبرد.اطفالونوجواناننيزكهدارايطبعيانعطافپذيرندتحتتاثيرعواملاجتماعي،رفتهرفتهاعمالورفتارخودراتغييرميدهند.همينامرسببتضادبين 2 نسلشدهوسرآغازمنازعاتومناقشاتدربينافرادخانوادهگشتهومحيطرامتشنجميسازد،كانونگرمبرايرشدوتكوينشخصيتطفلوجودندارد.اطفالونوجوانانبرايفرارازمحيطخانهبهكوچهودوستانخودپناهميبرد .علاوهبروضعتاسفآورخانواده،كمبودمحبت،سوءتغذيه،عدمرعايتمراقبتهايبهداشتي،عدمدسترسيبهتفريحاتسالم،بيكاريو ...نيزفشاربروزحالتخطرناكميشود.

3-1) كودكان بزهكار:

كودكان بزهكار در اصطلاح علوم رواني و تربيتي امروز ، به طور كلي به افرادي گفته مي شود كه عموما" يك معما و يا حداقل يك مشكل تربيتي براي جامعه ، پليس و كارگردانان دستگاه هاي قضايي به شمار ميروند .

البته بزهكاري اين كودكان داراي مراحل و شدت و ضعف فراوان است . مثلا" از يك دزدي كوچك ، فرار از مدرسه و ... شروع مي شود و به انواع بزهكاري ها ، طغيان عليه قانون ، انجام اعمال شنيع و جنايات مانند قتل نفس ، عمل منافي عفت و نظاير آن منتهي مي گردد . اين گونه كودكان نه تنها يك مشكل ، بلكه يك معما و مسئله بزرگ اجتماعي محسوب مي شوند و هر متفكر اجتماعي مي تواند به خود حق بدهد كه درباره آنها و رفتار ضد اجتماعي آنان بينديشد .

كودكان بزهكار غالبا" كساني هستند كه در كانون خانواده اي نابسامان ، خانواده اي كه از فروغ پرتو محبت ، گرم و روشن نشده است ، پا به عرصه وجود نهاده اند و يا احيانا" از كودكي بنا به عللي ، مفهوم زندگي ثابت خانوادگي را درك نكرده اند و يا حداقل به جاي محبت از ترحم ديگران برخوردار شده اند و در نتيجه رشد عاطفي شخصيت آنان متوقف مانده است . اين محرومين لطف و محبت ، اين قربانيان جهل و بي مهري خانواده و محيط ، ناچار نياز به خودنمايي و جلب توجه خود را از راههاي ديگر كه به زيان اجتماع است ارضا مي كنند . آنان اگر دخترند ، چه بسا به فحشا تن در مي دهند ، و به خاطر اطفاء عطش محبت خويش به سهولت فريب تملق و زبان بازي مردان هوسران را مي خورند و اگر پسرند ممكن است به آساني عليه قانون و اجتماع قد برافراشته و دستهاي خود را به جرم و جنايت بيالايند و به هر گونه دروغ و تقلب و دزدي و پستي تن بدهند و غالبا" بدبين . كينه توز نسبت به همه كس باشند .

3-2) تاریخچه ی واکنش اجتماعی در مقابل اطفال بزهکار:

اصلاح بزهکاری اطفال نخستین بار در انگلستان و در قرن نوزدهم ( سال 1815 میلادی ) مطرح شد . در آن دوران جرائم کودکان و نوجوانان افزایش یافته بود ، از آن پس واژه ی بزهکاری اطفال در تمام کشورها متداول گردید . در آمریکا لایحه ی مربوط به تاسیس دادگاه اطفال در سال1891 در شیکاگو به مجلس قانونگذاری ایلینویز تقدیم شد . این لایحه درسال 1899 به تصویب رسید و به صورت قانون در آمد . همزمان با تصویب این قانون دادگاه های اطفال ونور تشکیل گردید و این اولین دادگاهی بود که رسما شروع به کار کرد . فکر تاسیس دادگاه های اطفال به سرعت در تمام ایالت ها پیدا شد و امروز در تمام ایالات آمریکا دادگاه اطفال وجود دارد.

همچنین در سال 1909 در شیکاگو سازمان بسیار مهم و ارزنده ای به نام موسسه ی پیسکوپاتیک جوانان تاسیس گردید که کار اصلی آن ، تحقیق و بررسی در رفتار وسلوک نوجوانان و همکاری نزدیک با دادگاه اطفال شهرشیکاگو بود .

در کشور ما تا قبل از تشکیل دادگاه های اطفال ( مصوب سال 1338 ) مرجع قضایی واحد و صلاحیت داری برای رسیدگی به بزهکاری اطفال پیش بینی نشده بود . با تصویب این قانون دادگاه ویژه اطفال تشکیل شد .

از نظر تاریخی بنظر می رسد که اقدامات مقابله ای با بزهکاری اطفال و نوجوانان و در عین حال ریشه یابی آن خیلی دیر انجام شده واین موضوع از جمله مسائلی است که نهایتا به یک یا دو قرن پیش باز می گردد .

4) مهمترین عوامل موثر در بزهکاری اطفال :

عوامل گوناگونی در بروز بزهکاری موثر است و تنها نمی توان علت خاص و واحدی را برای آن در نظر گرفت . عوامل مختلفی نظیر عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، فیزیولوژیکی و ... در کنار هم باعث می شوند که بزهکاری در نوجوانان واطفال به منصه ی ظهور برسد .

4-1) نقش خانواده :

محیط خانواده اولین محیطی است که فرد در آن رشد می کند و هنجارها را می آموزد . علی رغم اینکه بسیاری از عوامل در وقوع بزهکاری اطفال و نوجوانان دخیل اند اما در گام نخست این خانواده ها هستند که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت اطفال دارند . چنانکه با تربیت درست می توانند کودک را به راه صحیح هدایت کنند ویا شرایط و محیط را برای تحقق بزهکاری توسط اطفال مهیا سازند . معمولا والدین اطفال یا نوجوانان بزهکاراز نظر رفتاری یا بسیار خشن وسخت گیر هستند و یا نسبت به فرزند خود بسیار بی توجه و سهل انگار هستند . غالبا والدین این دسته از اطفال و نوجوانان در ارتباط برقرار کردن با فرزند خود دچار اشکال هستند و نمی توانند به درستی به تکالیف خود نسبت به فرزندشان عمل کنند .

دانشمندان با پژوهش ها ی اجتماعی ، وضع نابسامان محیط خانوادگی را در بروز جرائم تایید کرده اند و اذعان داشته اند که وضع خانوادگی شخص رابطه ی مستقیم با بروز حالت خطرناک و بزهکاری وی دارد . از نظر تحصیلات و مسائل فرهنگی ، فرزندان خانواده های سطح پایین و متوسط به مراتب بیشتر از فرزندان خانواده های روشنفکر وسطح بالای جامعه در معرض ارتکاب جرائم مختلف هستند . بنابراین نباید سیاست جنائی خاص بزهکاران صغیر و نوجوان را ازسیاست حمایت خانواده جدا دانست . به عبارت دیگر حمایت درست از نهاد مقدس خانواده و نظارت اساسی و کارشناسانه بر آن سبب کاهش جرائم خاص صغار و نوجوانان خواهد شد .

به نظر روانشناسان اگر شخصی در محیط خانواده از نظر رفع نیاز های اساسی جسمی و روانی مانند نیاز های عاطفی ارضا نشود ، به احتمال فراوان در آینده ای نه چندان دور به طرق مختلف به اعمال ضد اجتماعی دست زند . عدم وجود محبت ، ارتباطات صمیمی ، تفاهم متقابل و در عین حال وجود تشنج در خانواده ، ازهم گسیختگی خانواده ، طلاق ، فوت والدین و... از جمله عواملی هستند که در وقوع بزه توسط نوجوانان واطفال موثر است .

همچنین نحوه تنبیه والدین در مقابل سرپیچی های کودک و شلوغ کاری های وی نیز طبق بند 1 ماده 59 قانون مجازات اسلامی و همچنین تبصره 2 ماده 49 باید همراه با دو شرط باشد . اولا تادیب اطفال باید در حد متعارف باشد و ثانیا این تنبیه باید ضرورت داشته باشد . در واقع این دو ماده به نوعی جنبه پیش گیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان دارند .متاسفانه در قوانین موضوعه ما مبنا و معیاری برای ضرورت تنبیه اطفال آورده نشده است و به نظر می رسد که این مساله توسط عرف جامعه تعیین می شود . بسیاری از فقیهان در مورد حد و میزانی که تنبیه ضرورت پیدا می کند ، نظرات گوناگونی داده اند که خود جای بحث دارد و در این مجال نمی گنجد .

4-1-1) رابطه عقده‌هاي دوران كودكي و ارتكاب جرايم:

رابطه والدين ناسالم و تشكيل شخصيت بزه‌كارانه در كودك را شايد بتوان ركن اصلي ارتكاب جرايم دانست. بطور كلي والدين هستند كه بذر افكار و احساسات را در فرزندان خود مي‌كارند در بعضي از خانواده‌ها بذر عشق ، محبت احترام و اتكاء به نفس و آزادي و در بعضي ديگر ، بذر ترس ، گناه و اجبار كاشته مي‌شود طبيعي است كه گاهي والدين بر سر كودكان خود داد بزنند و شايد اتفاق بيفتد كه آنها را تنبيه بدني كنند. آيا اينها والدين بدي هستند؟ البته كه نه ، آنها هم انسانند و مسائل شخصي خود را دارند كه باعث مي‌شود گاهي كنترل خود را از دست بدهند اما بعد با محبت يا عذرخواهي آن را جبران مي‌نمايند ولي تعدادي از والدين نيز هستند كه يك سري ناراحتي كه مدام روي بچه‌هاي خود پياده مي‌كنند و اين امر باعث خراب كردن زندگي آنها مي‌شود. اين رفتار مثل سم در دوران كودكي در تمام وجود كودك پخش شده و درد ناشي از آن به مرور زمان با طفل بزرگتر مي‌شود.

4-1-2) عقده‌هاي كودكي و ارتكاب جرايم:

بسياري از ناهنجاريها و انحرافات افراد خصوصا جوانان و نوجوانان ناشي از عقده‌هاي دوران كودكي كه به علل گوناگون درون كودك رشد كرده و در بزرگسالي بصورت يك عمل مجرمانه ظاهر مي‌گردد. اين مسئله از اهميت فوق‌العاده اي برخوردار است و لازم است كه مسئولين جامعه و قضات و خصوصا والدين كودكان آن را به خوبي مورد توجه قرار دهند. عدم تربيت صحيح و توجه نكردن به خواسته هاي طبيعي و بچه‌گانه آنها سختگيري‌هاي بي‌مورد در بسياري موارد به تشكيل عقده‌هاي رواني منجر مي‌شود و خواه ناخواه در بزرگسالي اين عقده‌ها به طرق مختلفي گشوده مي‌شود انجام اعمال مجرمانه از جمله اين موارد است.در زمانهاي گذشته يعني هنگامي كه روانشناسي مراحل ابتدايي خود را پشت سر مي‌گذاشت تعليم و تربيت كودكان امر ساده‌اي بود، در آن زمان يك رشته قوانين و مقررات تربيتي وجود داشت و هر كودكي مي‌بايست خواه ناخواه از آن پيروي كند، مثلا از كودك مي‌خواستند مطيع ، مودب ، خوش اخلاق باشد. هرگز صدايش را بلند نكند و از مقتضيات محيط و اصول اخلاقي متداول پيروي كند. آرزوي والدين كودكاني بود كه روشهاي اخلاق و تعليم و تربيتي را به او بياموزند تا اين مسائل مهم را ملكه ذهن خود كنند. وظيفه تنبيه و گوشمالي نيز از وظايف و اختيارات خاص پدر بشمار مي‌رفت كه هر عصر به هنگام بازگشت از كار بدان دست مي‌يازيد.

اما امروزه وضع تعليم و تربيت بكلي دگرگون شده است. امروزه از انضباط سخن كمتري به ميان مي‌آيد و تكيه بيشتري بر روي تعليم و تربيت مي‌شود. دگرگوني افكار تربيتي در رابطه با كودكان عوامل گوناگوني دارد كه از جمله جنگ جهاني و تعليمات روانشناسانه و مخصوصا روانكاوي است. فرويد معتقد بودك كه سرچشمه اكثر اختلالات رواني عقب‌راندگي تمايلات طبيعي مانند غريزه جنسي يا پرخاشگري است و همواره تاكيد مي‌كرد كه اين تمايلات هنگاميكه رانده مي‌شود بصورت اختلالات و بيماريهاي رواني بروز مي‌كند.

 

4-1-3) عواطف :

عواطف از قبيل ترس و خشم تمايلات جنسي و مهرمادري از مسائلي است كه مي‌بايست به دقت مورد توجه قرار گيرد . كودك بيش از هر چيز نياز به عاطفه دارد اما همين عواطف با همه نيكي و ارزش هرگاه از حد معمول بگذرد و كودكان را عنان گسسته بار آورد خطرات براندازي را به دنبال خواهد داشت. اين مسئله بيشتر مربوط به سنين بعد از هفت‌سالگي است به هر حال كودك در مراحل اوليه از عواطف و احساساتي برخوردار است كه مي‌بايست به گونه‌اي صحيح مورد توجه قرار گيرد و پرورش صحيح آن به عهده والدين است وگرنه كودك دچار عقده خواهد شد و نهايتا راه انحراف خواهد پيمود.

4-1-4) حس پرخاشگري:

هرگاه حس پرخاشگري طبيعي كودك آزرده يا رانده شود از چراي طبيعي خود منحرف مي‌گردد، و به لجاجت و قهر تبديل مي‌شود. كودك اخمو و ترشرو كودكي است كه حس پرخاشگري در وي آزرده شده است. در روانشناسي ثابت شده است كه هرگاه كودكي را از نيروي پرخاشگري خود محروم كنند ، گرفتار يك حس ناامني و اضطراب خواهد گرديد و بعيد نيست براي تامين آرامش خيال خود به يك ناراحتي روحي متوسل شود زيرا تنها به آن وسيله مي‌تواند حمايت از خويش را تامين كند و يا از زير بار مسئوليت بگريزد و يا آنكه اراده خودش را تحميل كند.

 

4-1-5) آزادي و ارتباط:

در ارتباط با تربيت كودك دو اصل يا شايد دو روش وجود دارد به نظر مي‌رسد با هم متضاد هستند. در حاليكه با هم تباني ندارند بلكه تا اندازه زيادي به هم بستگي دارند عده‌اي معتقدند كه بايد به كودكان ازادي كامل داد تا هر عملي را كه مي‌خواهند انجام دهند. عده ديگر اظهار مي‌دارند كه بايد در تعليم و تربيت انضباط را كاملا رعايت كرد. بايد گفت اين دو مفهوم به هم وابسته‌اند، يعني اينكه انضباط براي آزادي حقيقي و آزادي حقيقي براي انضباط ضرورت كامل دارد.

4-1-6) طلاق :

يکي از مولفه ها و پيش زمينههاي موثر در بزهکاري کودکان و نوجوانان، طلاق و جدا شدن والدين از هم ديگر است. طلاق به عنوان يک آسيب اجتماعي، پيامدهايي ناگواري را به دنبال خود دارد. شايد بتوان گفت بيشترين سهم از اين پيامدها از آن کودکان و فرزندان طلاق است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه ارتباط مستقيمي با طلاق و رشد بزهكاري يا ناهنجاري‌هاي رفتاري کودکان وجود دارد.  دليل اين امر نيزآن است که طفل از وجود مهر و محبت يکي از والدين و حتي در بعضي موارد هر دوي آنها محروم شده، از داشتن يك پناهگاه امن خانوادگي منع شده، به نحوي که گاهي مجبور است براي رهايي از شرايط نابسامان خانوادگي ،از خانه فرار كند. طلاق هر چند ممکن است براي والدين امري لازم و موفقيت آميز  يا تنها راه، رهايي، در مواقعي که زندگي مشترک به بن بست رسيده است؛ باشد ، ولي براي طفل هميشه يک فاجعه است، فاجعه اي که محروميت ابدي از عواطف پدري يا مادر ي را به دنبال خواهد داشت.« طي تحقيقات انجام شده در نزد اطفال بزهکار تهراني که در بين سالهاي 1328 تا 1351 نگهداري مي شده اند؛40% آنها متعلق به خانواده هايي بوده اند که يا والدين آنها از هم طلاق گرفته، يا يکي از آنها فوت نموده اند.»

«کودکان طلاق در مقايسه با کودکاني که پدر و مادر آنها با هم زندگي مي کنند داراي ويژگيهاي زير مي باشند ؛»

R متمرد، پرخاشگر،ناسازگار، و داراي کمبود در تنظيم و کنترل رفتار خود

R اين کودکان به احتمال زياد داراي مشکلات زيادي در روابط اجتماعي و روابط نزديک و صميمانه باديگران ، مانند ارتباط با مادران و پدرانشان، همکاران و همسالانشان هستند.

R احتمال بسيار زيادي وجود دارد که اين کودکان به همسالان خود که داراي رفتارهاي ضد اجتماعي هستند بپيوندند.

R به احتمال زياد مبتلا به استعمال سيگار، الکل، و مواد مخدر مي شوند.

R شروع زودرس فعاليتهاي جنسي، وضع حمل به عنوان يک نوجوان، و حاملگي نامشروع و خارج از ازدواج در ايشان نسبت به بچه هايي که پدر ومادرشان با هم هستند بيشتر است.

R وجود سطوح بالاي افسردگي در اين کودکان نسبت به کودکاني که پدر يا مادرشان با هم زندگي مي­کنند يا داراي اختلاف خانوادگي کمتري هستند.»(مک­اينتاش و همکاران،2009) بنابراين در ميان مولفه­هاي مرتبط با خانواده که در بزهکاري کودکان موثر است شايد بتوان از لحاظ اثر گذاري منفي طلاق رادر رده­ي اول قرار داد.

4-2) عوامل اجتماعی :

جامعه ای که از یک ثبات و پایداری اجتماعی برخوردار نیست و دائما دچار هرج و مرج و بی نظمی از قبیل جنگ ، شورش ، اختلافات طبقاتی ، آلودگی هوا ، وضع بد سکونت ، جمعیت بالا و ... باشد ، قطعا شرایط و بستر مساعدی را برای ارتکاب بزه فراهم می کند و بالعکس جامعه ای که ازیک ثبات و نظم اجتماعی واقعی برخوردار است ، می تواند به مرور زمان ریشه های بزهکاری و عوامل آن را در خود بخشکاند .

4-3) عوامل اقتصادی:

فقر یکی از عوامل مهم انحرافات، از جمله دزدی و انحراف جنسی در مردم بویژه در کودکان و نوجوانان است . بیشتر محرومیتها و بر آورده نشدن تمایلات که موجب عدم اطمینان اجتماعی می شود ناشی از فقر است و نمی توان آن را نادیده گرفت .بیکاری، کمبود مواد غذایی و پوشاک ، بی سوادی ، عقب افتادگی ، جهل و خرافات ، عدم بهداشت کافی و انواع بیماریهای روحی و جسمی ، حتی در سطح جهانی ، جنگها و خونریزیها ریشه در نیازهای مادی و ترس از فقر دارد .هنگامی که در طبقات بالای اجتماع بعلت نفع و حرص وولع برای رفاه بیشتر ، رحم شفقت و انصاف فراموش می شود ، نمی توان از طبقات محروم انتظار دوستی و رحم شفقت داشت . خانواده های فقیر ،توانایی تامین مخارج تحصیل فرزندان خود را ندارند . بی لباسی و ژنده پوشی ، آلودگی میکروبی ابتلا به انواع بیماریهای مسری و غیر مسری نتیجه مسلم فقر است . عمده ترین بزه در میان کودکان ، دزدی است . در میان برخی از انواع کجرویها و وضع اقتصادی مانند روسپیگری ، گدایی و برخی دزدیها و بیماریهای روحی رابطه وجود دارد . مسکن ، یکی از نیازهای اولیه هر خانواده است . خانواده اکثر بزهکاران خردسال در زاغه ها یا اتاقهای مخروبه و کثیف زندگی می کنند و شرایط بسیار نامساعد وغیر بهداشتی دارند و اکثراَ همه خانواده در یک اتاق زندگی می کنند ..عدم تغذیه کافی و مناسب ، نبود پوشاک کافی و موجبضعف،عصبانیتوخودخواهیآنانمیشودوآنهارابسویتقلبوکلاهبرداریمیکشاند .

4-4)عوامل طبيعي و جغرافيايي:

عامل جغرافيايي از قبيل آب و هوا در ايجاد تعادل روحي و فكري افراد مؤثر است مثلا كساني كه در مناطق غير معتدل زندگي مي كنند، آمادگي بيشتري براي گرايش به انحراف از خود نشان مي دهند.

4-5) نقش دوستان و همسالان :

از دیگر عوامل موثر در بزهکاری اطفال ، دوستی با افراد فاسد و بی بند وبار است . نوجوان اغلب رفتار خود را با الگوهای رفتاری دیگر دوستانش همانند سازی می کند و به شدت از آنان تاثیر می پذیرد . نوجوانی که از خانواده طرد می شود برای جبران کمبود های عاطفی و روانی اش ، برای کسب حمایت و تایید به دوستان هم سن و سا ل خود روی می آورد . وی به دنبال افرادی می گردد که مانند خودش هستند . از این رو احتمال دارد با تحریک و تشویق دوستان نا باب خود دست به اعمال ضد اجتماعی و خلاف زند.

4-6) عوامل روانشناختی :

روانشناسان عوامل گوناگونی را برای بزهکاری اطفال احصا کرده اند . بزهکاری با صفات روانشناختی مختلف و متنوعی همراه است که برخی از آنها عبارتند از هوش کمتر از متوسط ، خلق و خوی پرخاشگرانه و ... . روانشناسان ثابت کرده اند که بزهکاران نسبت به دیگرافراد به مراتب از عزت نفس پایین تری برخوردار بوده اند . اگر به گذشته ی اطفال و نوجوانان بزهکار توجه داشته باشیم ، خواهیم دید که اکثر قریب به اتفاق آن ها ، به نحوی از انحاء مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند . در مباحث روانشناختی ، این نظریه در بین قشری از روانشناسان وجود دارد که اگر کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته ، فردی برون گرا باشد ، در آینده خود به طرق مختلفی در مقام انتقام برخواهد آمد . همچنین میزان آزار و اذیت و مدت زمان این آزار و اذیت از عوامل موثر ارتکاب بزه در اطفال و نوجوانان است که این عوامل تحت عنوان کودک آزاری بحث مفصل و جداگانه ای را می طلبد که در این مجال نمی گنجد و به توضیح مختصر در مورد آن بسنده کردیم .

4-7) مهاجرت :

از عواملی که سبب افزایش بزهکاری اطفال و نوجوانان می شود ، می توان به مهاجرت از روستا به شهر و مشکلات مربوط به حاشیه نشینی اشاره کرد .بعضی از جرم شناسان معتقدند که امروزه مهاجرت های داخلی و همینطور بین المللی ، یکی از دلایل عمده ی افزایش نرخ بزهکاری مخصوصا در میان نسل اول مهاجران است .

مهاجران و فرزندانشان در شهرها گرفتار سرگردانی و بی اعتقادی به نظامها و مقررات اجتماعی شده به انواع انحرافات کشیده می شوند . بررسیها نشان دهنده آن است که انواع جرایم از قبیل سرقت ، رابطه نامشروع ودرمیانمهاجرانبیشازدیگراناستوفقر، بیکاری و نبود تعلیم وتربیت صحیح و کافی از عوامل مهم آن می باشد .

6) نتیجه :

به هر حال شایسته است برای ریشه کن شدن مساله بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیشگیری از وقوع اینگونه جرائم در آینده ودر نهایت رسیدن به جامعه ای مطلوب که نظم و امنیت نسبی و در عین حال عدالت اجتماعی بر آن حاکم باشد ، در اتخاذ روش متناسب با وضعیت کودکان و نوجوانان تلاش شود . زیرا ممکن است برخورد نسنجیده و غیر کارشناسانه ، نتیجه معکوس به بار دهد و موجب تشدید وضعیت انحرافی و بزهکاری این قشر از افراد جامعه گردد .

 

 

 

8) منابع:

Pغنچهراهب،پاياننامهارشدمددكارياجتماعيدانشگاهعلومبهزيستيوتوانبخشي

Pشرام ويلبر ، تلويزيون در زندگي كودكان ما ، ترجمه محمود حقيقت كاشاني ، نشر مطالعات صدا و سيما

Pستوده هدايت الله ، مقدمه بر آسيب شناسي اجتماعي ، نشر آواي نور

P علی نجفيتوانا، نابههنجاريوبزهكاريكودكانونوجوانان-تهران-آموزشوسنجش

Pديويدواينوآيدنسامونز-ترجمه:داوود نجفيتوانا ، روانشناسيوجرم

Pملافتحالله كاشاني ، تفسيركبيرمنهجالصادقين 1.انتشاراتاسلاميه

Pنيكچهره احدی ، روانشناسيرشد،انتشاراتبنياد،چاپششم،تهران

Pسيدابوالقاسمحسيني ، روانپزشكيبالين1 انتشاراتدانشگاهمشهد،

Pگسريمون ، جرمشناسينظري-مترجم:مهديكينياتهران-مجد

P علی نجفيتوانا، جامعهشناسيانحرافات ، ،سنجشوآمزشتهران

Pمحمدجعفر جعفری لنگرودی ، (مبسوط در ترمینولوژی حقوق)

Pدکتر هوشنگ شامبیاتی ، بزهکاری اطفال ونوجوانان

Pدکتر جاوید صلاحی ، کودکان ونوجوانان بزهکار وناسازگار

Pمحمد رضا اکبری ، مقاله آسیب شناسی در بزهکاری اطفال .

Pفاطمه قرمز چشمه ، مقاله نقش رسانه هاي جمعي بر بزهكاري كودكان و نوجوانان.

Pنيومن فيليپ ، نيومن باربارا ، اثرات تلويزيون بر رشد كودك ، ترجمه اسماعيل بيابانگر ،

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
جهت دریافت کارت شارژ هدیه ایرانسل-همراه اول-رایتل و تالیا اینجا را کلیک نمایید یا به سایت www.shargekon.ir مراجعه نماییدبا سلام خدمت شما بازدید کننده گرامی, ضمن عرض خوشآمد خدمت شما کاربر محترم از شما تقاضا میگردد تا جهت استفاده از مطالب سایت ابتدا از طریق فرم عضویت در سایت ثبت نام نمایید و سپس پس از ورود به بخش حساب کاربری خود اقدام به مشاهده مطالب مورد نظر خود در این سایت نمایید. ضمنا، با توجه به حجم بالا و تعداد بسیار زیاد مقالات موجود در سایت شما میتوانید با وارد نمودن کلمات کلیدی و یا عنوان موضوع تحقیق خود در قسمت serch و یا جستجوی سایت تمامی مقالات مرتبط با موضوع دلخواه خود را بیابید. همچنین در صورتی که به هر دلیل موفق به یافتن مقالات مرتبط با موضوع درخواستی خود نشدید و یا قصد دریافت متن کامل یکی از مقالات موجود در سایت ما را بصورت فایل word داشتید, شما میتوانید با ارسال موضوع و یا کلمات کلیدی تحقیق خود از طریق ایمیل پشتیبانی سایت به ما درخواست نمایید تا مقالات مرتبط با موضوع شما برای شما به آدرس پست الکترونیکی شما ارسال گردد. ضمنا، خاطرنشان میگردد ما آرشیو بیش از ده هزار مقاله حقوقی را در اختیار داریم که به تدریج در حال ارسال و قرار دادن مقالات فوق الذکر بر روی سایت خود یعنی سایت www.marjaehoghoogh.ir میباشیم بنابر این ممکن است موضوعی که شما به دنبال مقالات مرتبط با آن میگردیم هنوز بر روی سایت بارگزاری نشده باشد بنابر این حتما، علاوه بر جستجو در میان مقالات قرار گرفته شده در سایت موضوع یا کلمات کلیدی مد نظر خود را از طریق ایمیل پشتیبانی برای ما ارسال نمایید تا پس از جستجوی گروه حقوقی ما در میان تمامی مقالات آرشیو شده مرتبط ترین مقالات با موضوع درخواستی شما برای شما از طریق ایمیل ارسال گردد. ایمیل پشتیبانی سایت عبارت میباشد از: marjaehoghoogh@gmail.com با تشکر مدیریت سایت مرجع حقوق
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2999
  • کل نظرات : 63
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 382
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 452
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 1,030
  • بازدید ماه : 14,047
  • بازدید سال : 358,085
  • بازدید کلی : 467,364