در شبکه های اجتماعی هوادار ما باشید
صفحه اصلیتالار گفتمانآرشیوعضویتورودنقشه سایتخوراکتماس با ماطراح قالبمترجم قالب
درباره مــا
جهت دریافت کارت شارژ هدیه ایرانسل-همراه اول-رایتل و تالیا اینجا را کلیک نمایید یا به سایت www.shargekon.ir مراجعه نماییدبا سلام خدمت شما بازدید کننده گرامی, ضمن عرض خوشآمد خدمت شما کاربر محترم از شما تقاضا میگردد تا جهت استفاده از مطالب سایت ابتدا از طریق فرم عضویت در سایت ثبت نام نمایید و سپس پس از ورود به بخش حساب کاربری خود اقدام به مشاهده مطالب مورد نظر خود در این سایت نمایید. ضمنا، با توجه به حجم بالا و تعداد بسیار زیاد مقالات موجود در سایت شما میتوانید با وارد نمودن کلمات کلیدی و یا عنوان موضوع تحقیق خود در قسمت serch و یا جستجوی سایت تمامی مقالات مرتبط با موضوع دلخواه خود را بیابید. همچنین در صورتی که به هر دلیل موفق به یافتن مقالات مرتبط با موضوع درخواستی خود نشدید و یا قصد دریافت متن کامل یکی از مقالات موجود در سایت ما را بصورت فایل word داشتید, شما میتوانید با ارسال موضوع و یا کلمات کلیدی تحقیق خود از طریق ایمیل پشتیبانی سایت به ما درخواست نمایید تا مقالات مرتبط با موضوع شما برای شما به آدرس پست الکترونیکی شما ارسال گردد. ضمنا، خاطرنشان میگردد ما آرشیو بیش از ده هزار مقاله حقوقی را در اختیار داریم که به تدریج در حال ارسال و قرار دادن مقالات فوق الذکر بر روی سایت خود یعنی سایت www.marjaehoghoogh.ir میباشیم بنابر این ممکن است موضوعی که شما به دنبال مقالات مرتبط با آن میگردیم هنوز بر روی سایت بارگزاری نشده باشد بنابر این حتما، علاوه بر جستجو در میان مقالات قرار گرفته شده در سایت موضوع یا کلمات کلیدی مد نظر خود را از طریق ایمیل پشتیبانی برای ما ارسال نمایید تا پس از جستجوی گروه حقوقی ما در میان تمامی مقالات آرشیو شده مرتبط ترین مقالات با موضوع درخواستی شما برای شما از طریق ایمیل ارسال گردد. ایمیل پشتیبانی سایت عبارت میباشد از: marjaehoghoogh@gmail.com با تشکر مدیریت سایت مرجع حقوق
موضوعات
  • بانک مقالات حقوقی
  • نویسندگان
    آرشیو
    آخرین کاربران
    دریافت شارژ انواع سیمکارتهای ایرانسل-همراه اول-رایتل و تالیا فقط با یک کلیک
    جهت دریافت شارژ هدیه سیمکارتهای ایرانسل-همراه اول-رایتل و تالیا لطفا، اینجا را کلیک نمایید یا به سایت www.shargekon.ir مراجعه نمایید. با تشکر

    آشنایی با استاندارد های بین المللی عدالت کیفری کودکان و نوجوانان در پرتو کنوانسیون حقوق کودک

    7 بازدید شنبه 02 / 11 / 1395 بانک مقالات حقوقی,دانلود و مشاهده متن بیش از هزاران مقاله با موضوع حقوق اطفال و کودکان و نوجوانان با فرمت های word و pdf,دانلود و مشاهده متن بیش از هزاران مقاله با موضوع حقوق بین الملل خصوصی عمومی تطبیقی با فرمت های word و pdf,دانلود و مشاهده متن بیش از هزاران مقاله با موضوع حقوق جزای عمومی و اختصاصی و جرمشناسی با فرمت های word و pdf,دانلود و مشاهده متن بیش از هزاران مقاله با موضوع حقوق سازمانهای بین المللی داخلی و خارجی با فرمت های word و pdf,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 0

    استاندارد های بین المللی عدالت کیفری کودکان و نوجوانان در پرتو کنوانسیون حقوق کودکبررسی استاندارد های بین المللی عدالت کیفری کودکان و نوجوانان در پرتو کنوانسیون حقوق کودک,آشنایی با استاندارد های بین المللی عدالت کیفری کودکان و نوجوانان در پرتو کنوانسیون حقوق کودک

     

    استاندارد های بین المللی عدالت کیفری کودکان ونوجوانان در پرتو کنوانسیون حقوق کودک

    به نام خدا

    عنوان مقاله :
    استانداردهای بین المللی عدالت کیفری کودکان و نوجوانان در پرتو کنوانسیون حقوقکودک

    نگارنده :
    علی باقری محمودابادی- دانشجوی ارشد حقوق بینالملل

    مقدمه :
    بحث از نوجوانی و کودکی بحثی تازه نیست ، کودکان ونوجوانان سرمایه هر جامعه ای اند و آنها هستند که آینده آن جامعه را می سازند و درواقع باید ، آینده جامعه را در سیمای نوجوانان و جوانان آن جامعه جستجو کرد ؛ دراین دوران است که هم فرد می تواند به تکامل معنوی و روحی خود بپردازد و هم خداییناکرده در منجلای فساد و بزهکاری غرق شود . این موضوع مورد توجه جامعه جهانی نیزبوده و در همین راستا طرح کنوانسیون حقوق کودکof the children) convention on the rights ) که به ابتکار کشور لهستان و تلاش پروفسور آدام لوباتکا(adam lubutka) ازاین کشور (که به مناسبت سال بین المللی حقوق کودک، اقدام به تهیه پیش نویسکنوانسیون کرد) در سال ۱۹۸۹، به اتفاق آرا تصویب شده و از یک مقدمه و ۵۴ ماده تشکیلیافته است . ‌ تعداد کشورهایی که به عضویت کنوانسیون حقوق کودک درآمده‌اند ۱۹۲ کشوراست و تنها سومالی و آمریکا، عضو کنوانسیون حقوق کودک نیستند. این دو کشور فقطکنوانسیون حقوق کودک را امضا کرده‌اند و ۷۲ کشور بر آن حق شرط واردنموده‌اند.
    هدف اساسی این کنوانسیون، ایجاد زندگی بهتر برای کودکان و تلاش درراه رشد هماهنگ و متعادل آنان در زمینه های اساسی رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، روانی ورشد اجتماعی است و برای دستیابی به این هدف، چهار محور اساسی رشد، بقا، حمایت ومشارکت را مورد توجه قرار داده است . یکی از موضوعات مورد توجه آن استاندارد هایدادرسی کیفری اطفال می باشد که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت.

    چکیده :
    ماده یک کنوانسیون حقوق کودک مقرر می‌دارد : « از نظر این کنوانسیون منظور ازکودک افراد انسانی زیر ۱۸ سال است مگر اینکه طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک سنبلوغ کمتر تشخیص داده شود. » با این تعریف حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر استکه نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین المللی دارد . با توجه به ضرورت توجه بهمباحث حقوق کودک از جمله استاندارد های کیفری اطفال نوشتار حاضر، به بررسی نکاتیپیرامون این موضوع در حقوق کودک که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با عنوان «کنوانسیون حقوق کودک » ، در سال ۱۹۸۹ میلادی به تصویب رسیده ، می پردازد . بهعبارت دیگر سوال اصلی این نوشتار عبارت از این است که «استاندارد های عدالت کیفریاطفال در کنوانسیون حقوق کودک چیست ؟».
    نگارنده در مقاله حاضراستاندارد های بینالمللی عدالت کیفری اطفال و نوجوانان از اسناد بین المللی ناظر به حقوق کودک بویژهکنوانسیون حقوق را بیان می کند ، استاندارد های مزبور را از مواد ۳۷،۳۹ و۴۰ این سنداستخراج و مورد بررسی و کنکاش قرار داده است .

    کلید واژه : کنوانسیون حقوقکودک /عدالت کیفری/ بزهکاری/ اصول دادرسی / کودک و نوجوان

    گفتار اول: تعاریف، اصطلاحات و مبانی :
    بند اول : تعاریف و اصطلاحات :
    الف : تعریف ومفهوم کودک : کودک در کنوانسیون حقوق کودک این گونه تعریف شده است :
    »
    از نظر اینکنوانسیون، افراد انسانی کمتر از ۱۸ سال، کودک محسوب می شوند ، مگراینکه طبق قانونقابل اجرا در مورد کودک سن بلوغ کمتر تشخیص داده شود . «در این تعریف، انتهای کودکیمشخص شده; ولی به ابتدای کودکی اشاره ای نشده است . (حبیبی، ۱۳۸۲ ، ۳۲).
    با توجهبه تعریف فوق الذکر ، نکات زیر قابل تامل است :
    ۱تنها کسانی مشمول مقرراتکنوانسیون می باشند که به سن ۱۸ سالگی نرسیده باشند ؛
    ۲سن بلوغ ارائه شده دراین ماده یک سن مطلق نیست ، بلکه بر حسب قانون ملی کودک متغیر است.
    ۳سن ۱۸سالگی ارائه شده در این کنوانسیون هم سن بلوغ و هم سن رشد می باشد .( گروهی ازنویسندگان ، ۱۳۸۸، ۳۵)
    ب : تعریف بزهکاری :
    متاسفانه اطفال بزهکار درکنوانسیون تعریف نشده است ولی بزهکاری در معنا و مفهوم لفظی خود عمل خطائی قلمدادمی شود که ناشی از ترک انجام وظیفه قانونی با انجام یک عمل خطائی است که جرم (CRIME ) قلمداد نمی شود که این لفظ بیشتر برای کودکان واطفال به کاربرده می شود بزهکاریدر هر حال از لحاظ اصطلاحی معنای بسیار نزدیکی با جرم و تبهکاری دارد ولی به اینلحاظ در برابر اطفال استعمال می شود که اطفال با توجه به روح لطیف و ساده ای کهدارند نامناسب است که آنها را به مجرم و تبهکاری عنوان کرد و ازاین حیث اطفالبزهکار نامیده می شوند و در برخی از موارد نیز بزهکار(GUILTY ) به فردی اطلاق میشود که صرفا مرتکب جرم نشده ولی به طور کلی فردی سرکش و ضد اجتماعی باشد.شایان ذکراست کنوانسیون در خصوص تعریف کودک بزهکار ساکت می باشد . http://www.hawzah.net. 89/8/20))

    ج – دادرسی ویژه اطفال
    به مجموعه قواعدی منسجم گفته می شود، کهدر زمینه کشف جرم، تعقیب، تحقیقات مقدمات و نحوه دادرسی باید از بدو تماس کودک ونوجوان با مقامات انتظامی و قضایی به لحاظ ارتکاب اعمال مغایر با قانون، تا خاتمهرسیدگی به اتهام او به منظور تأمین هدف والای انسانی حفظ منافع عالی کودکان ونوجوانان، رعایت گردد(پورقهرمانی ، فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۲۸)

    بند دوم: عوامل مؤثر در بروز بزهکاری کودکان و نوجوانان :
    مطالعات اجتماعی نشان می دهد کهبیشتر بزهکاران ، آسیب دیدگان بهنجار یک جامعه ی نابهنجارند ، یعنی افرادی که ازنظر روانی ، طبیعب و بهنجارند ، ولی به علت شرایط جامعه ی نابهنجار دست به بزهکاریمی زنند . البته بدون شک افرادی مرتکب بزهکاری می شوند که آستانه ی مقاومتشان درمقابل مسائل اجتماعی کم است . عوامل اجتماعی هم به صورت مستقیم در کودک و نوجواناثر می گذارد و هم از راه یک عامل روانی نوجوان را به سوی بزهکاری می کشاند ، یعنیانگیزشهایی را در نوجوان ایجاد می کند که وی به ناچار مرتکب اعمال ضد اجتماعی میشود .
    عده ای بسیاری از علما بزهکاری را زاییده اجتماعی و عوامل اجتماعی میدانند و معتقدند که چون انطباق نوجوان با محیط به صورت مثبت انجام نمی پذیرد ، ازراه منفی یعنی خلافکاری و بزهکاری می خواهد با جامعه هماهنگ می گردد .
    تحولطبیعی کودک و نوجوان زمانی امکان پذیر است که آنها در شرایط اجتماعی سالم و مناسبیقرار گرفته باشند و اگر این شرایط در جامعه ای وجود نداشته باشد بی شبهه نوجوانانیرا شاهد خواهیم بود که از هنجار ها دور هستند و به اعمال غیر اجتماعی و غیر اخلاقیدست خواهند زد .

    بند سوم :نظریه های بزهکاری اطفال
    الف- نظریه آنویی ( بیهنجاری ) دور کیم :
    دور کیم در باره رابطه میان انسان ها و نیازها و آرزو هایشبحث می کند وبر این باور است که در شرایط اجتماعی استوار و پایدار ، آرزو های انساناز طریق هنجارهای ، تنظیم و محدوده شود و با از هم پاشیدگی هنجارها ، یک وضعیتآرزوها ی بی حد و حصر یا آنویی بوجود می آید که چون قابل ارضاء نیست ، باعثنارضایتی می شود و اثر منفی خود را در جریان اقدامات اجتماعی بروز می دهد . (ستوده، ۱۳۸۳ ، ۱۳۰).

    ب- نظریه پیوند اجتماعی :
    تراویس هیرشی ، پایه گذار نظریهپیوند اجتماعی است ، او براین باور است که کژرفتاری زمانی روی می دهد که پیوند میانفرد و جامعه ضعیف یا گسسته گردد . وی چهار عنصر اصلی دلبستگی ، سرسپردگی ، درگرویایمان را باعث پیوند بین افراد وبود هر یک را عامل گسستن این پیوند می داند. ( ستوده ، ۱۳۸۳ ، ۱۳۸).
    ج- نظریه ناکامی یا فرصت های نابرابر :
    یکی از مهمتریننظریه های جامعه شناسی درباره بزهکاری ، نظریه فرصت های نابرابر است . این نظریهرفتارهای بزهکارانه جوانان را به عنوان تجاوز به هنجارهای مرسوم اجتماعی می داند . از نظر این گروه ، رفتارهای هنجارشکنانه ، ناشی از خرده فرهنگهای منحرف است . ( ساروخانی ، ۱۳۷۰، ۵۶ ) . برای پذیرش خرده فرهنگ ، بزهکاران ، نوجوانان اعظای خود راتحت فشار قرار می دهند که با رفتارهای بزهکارانه آنان درگیر شوند در چنین گردهماییتغییر رفتار فرد به تغییر هنجارهای گروه همسالان بستگی دارد . این نظریه اظهار داردکه دوستی ها در حوزه فرهنگ بزهکارانه به حرفه بزهکاری منتهی می شود .

    د- نظریه یادگیری اجتماعی :
    این نظریه ، بزهکاری را نتیجه الگوسازی و نقش پذیریجامعه می داند . هر رفتاری که مورد توجه قرار می گیرد و پاداش دریافت نماید ،آموخته می شود و مورد توجه قرار می گیرد و الگوی بسیار مهم نوجوان و جوانهستند.

    گفتار دوم : استاندارد های عدالت کیفری اطفال
    بند اول : ویژگی هایکلی عدالت کیفری اطفال :
    دادرسی کیفری اطفال که از بدو تماس کودک و نوجوان بامقامات انتظامی و قضایی، به لحاظ ارتکاب اعمال خلاف با قانون جزا، تا پایان رسیدگیبه اتهام او جریان دارد، از حیث ضرورت تأمین هدف والای انسانی اصلاح و تربیت وپیشگیری از وقوع جرم ایشان ، واجد اهمیت فراوان است. شیوه دادرسی اطفال و نوجواناندارای تفاوت های متعددی با شیوه دادرسی بزرگسالان می باشد. از جمله این که پلیس وقضاتی که معمولاً در دادرسی اطفال فعالیت دارند، باید از طریق ایجاد دوره هایآموزشی با علوم مختلفی از قبیل روان شناسی کودک، مددکاری اجتماعی و جرم شناسیآشنایی کاملی داشته باشند. دادرسی باید کاملاً غیرعلنی و با حفظ حریم اطفال انجامگیرد. تشکیل پرونده شخصیت که حاوی اظهار نظر متخصصان مختلف علوم پزشکی، روان شناسی،مددکاری و جرم شناسی است، در کنار پرونده کیفری به منظور اتخاذ واکنش مناسب باشخیصت و منش طفل یا نوجوان ضرورت دارد.
    در زمینه دادرسی، شرایط خاص روحی ـ روانیو اجتماعی اطفال و نوجوانان که با ارزشهای اجتماعی سرستیز داشته و معارض با قانونشناخته شده اند، و ظرافت های مخصوص مواجهه با آنان در تأمین اهداف عالیه تعلیم وتربیت و بازسازگاری اجتماعی ایشان، موجب گردیده است که تعقیب، تحقیقات مقدماتی ونحوه محاکمه ویژه ای متمایز از بزرگسالان در رسیدگی به اتهام آنان معمول شود. لذامعمولا دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان در نظام های دادرسی کیفری به نحو مجزا تدوینشده است.

    بند دوم : استاندارد های عدالت کیفری اطفال در کنوانسیون حقوق کودک :
    الف – حق بر شرکت دادرسی :
    حق برشرکت دادرسی تمام مسائلی را که کودک را تحتتاثیر قرار می دهند را در بر می گیرد . ماده ۱۲ کنوانسیون این موضوع را این گونهبیان می نماید : » ۱ ـ کشورهای طرف کنوانسیون تضمین خواهند کرد کودکی که قادر بهشکل‌دادن به عقاید خود می‌باشد بتواند این عقاید را آزادانه درباره تمام موضوعاتیکه مربوط به وی می‌شود ابراز کند، به‌نظرات کودک مطابق با سن و بلوغ وی بها دادهمی‌شود.
    ۲ـ بدین منظور، خصوصاً برای کودک فرصتهایی فراهم آورده می‌شود تابتواند در هریک ازمراحل دادرسی های اجرایی و قضایی مربوط به وی به طور مستقیم یا ازطریق نماینده یا شخصی مناسب به طریقی که مطابق با مقررات اجرایی قوانین ملی باشد،ابراز عقیده نماید. «.

    ب – تعقیب و تحقیقات مقدماتی
    ماده ۱۲ حداقل قواعداستاندارد سازمان ملل متحد برای دادرسی ویژه اطفال به لحاظ ظرافت خاص وحساسیت مسائلمربوط به مرحله مقدماتی رسیدگی به اتهامات اطفال و نوجوانان، تعقیب(pURSUIT) وتحقیقات ناظر به مرحله مزبور را به عهده ضابطان قضایی ورزیده و آموزش دیده و متبحّرو مسلّط امکان پذیر دانسته است. ماده ۱۲ مزبور مقرر می دارد »: افسران پلیس کهغالباً یا منحصراً به امور جوانان می پردازند یا عمدتاً به پیشگیری( PREVENTION ) از جرم نوجوانان مشغولند، برای آن که وظایفشان رابه بهترین نحو انجام دهند باید بهشیوه خاصی آزموده و ورزیده شوند.در شهرهای بزرگ باید واحدهای پلیس خاصی برای اینمنظور تأسیس شود.(۲۰/۸/۸۹٫http://www.aftabir.com)
    ج – شیوه رسیدگی به اتهامات اطفال ونوجوانان
    همان گونه که گفته شد در رسیدگی به اتهامات اطفال و نوجوانان مراجع ذیصلاح انتظامی و قضایی متصدی کشف، تعقیب، تحقیقات مقدماتی و محاکمه همواره بایدمصالح و منافع اطفال و نوجوانان را مورد توجه خود قرار دهند و از هر گونه برخوردیکه با شأن، منزلت و اعتماد به نفس آنها مغایرت داشته باشد یا احیاناً کمکی در تشدیدشرایط نامطلوب آنان نماید، احتراز نمایند. از این رو مقامات مزبور علاوه بر این کهباید اصول دادرسی عادلانه و منصفانه را در برخورد با اتهامات اطفال و نوجوانانرعایت کنند، به آن دسته از حداقل قواعد اسناد بین المللی ناظر به دادرسی مخصوصاطفال و نوجوانان و قوانین موضوعه نشأت گرفته از اصول مزبور عنایت جدی داشته باشند؛زیرا ارتقاء دادرسی نوجوانان و اطفال متضمن بخشی از روند توسعه ملی کشورها محسوب میشود . (۲۰/۸/۸۹٫http://www.aftabir.com)
    د – رعایت اصول بنیادین دادرسیکیفری
    مواد ۳۹ و۴۰ پیمان حقوق کودک، رعایت اصول و تضمینات اساسی دادرسی عادلانهو منصفانه را در هنگام تعقیب، تحقیقات مقدماتی و دادرسی به اتهامات اطفال ونوجوانان لازم الرعایه اعلام کرده اند. بدین ترتیب اصولی از قبیل اصل قانونی بودنجرم و مجازات، اصل برائت، حق اطلاع یافتن از اتهامات با ذکر دلایل آن، حق سکوت درتحقیقات و دادرسی، منع شکنجه و دیگر اذیت و آزار درهنگام تحقیقات و رسیدگی، حقمواجهه وطرح سؤال از شهود طرف مقابل و حق پژوهش خواهی از مراجع بالاتر باید درزمینه رسیدگی به اتهامات اطفال و نوجوانان کاملاً رعایت گردد.

    ه- تسریع دررسیدگی
    از آن جا که درک کودکان و نوجوانان تحت پیگرد قضایی از کیفیت ارتباط بینتصمیمات اتخاذ شده مراجع قضایی و عملکرد خود در انطباق شخصیت آنان به ارزشهای جامعهاهمیت بسزایی دارد و گذشت زمان به لحاظ عقلی، روانی ـ عاطفی و شرایط خاص اجتماعیموجب گسیختگی ارتباط مذکور می گردد ، بندهای ۲و۳ ماده ۴۰ پیمان حقوق کودک، صراحت وتأکید در اجتناب از تأخیر غیر ضروری در رسیدگی به پرونده اطفال و نوجوانان دارد. (عباچی، ۱۳۸۰ ،۵۶ )
    و – احضار یا جلب
    یکی از وظایف اساسی و راهبردی مراجع ذیصلاح انتظامی و قضایی در دادرسی ویژه اطفال، قضازدایی یا پرهیز از ورود اطفال ونوجوانان در عرصه دادرسی رسمی کیفری، یا اجتناب از تحقیقات و محاکمه رسمی یا درصورت ضرورت ورود ایشان به فرایند رسمی دادرسی کیفری به حداقل رساندن مواجهه بااطفال و نوجوانان است. ماده ۱۱ حداقل قواعد استاندارد سازمان ملل برای دادرسی ویژهاطفال و نوجوانان صراحت به این قاعده دارد. (عباچی، ۱۳۸۰ ،۵۷ )

    ز - ضرورتحضور والدین، سرپرستان قانونی ومشاور حقوقی
    به هنگام انجام تحقیقات و رسیدگی بهاتهامات اطفال و نوجوانان، حضور والدین یا سرپرستان قانونی طفل یا نوجوان و همچنینوکیل یا مشاور حقوقی از حیث حمایت و معاضدت روانی ـ عاطفی و حقوقی ایشان دارای کمالاهمیت است. به همین جهت بند ۳ ماده ۴۰ پیمان حقوق کودک حضور ایشان در هنگام تحقیقاتو دادرسی ضروری است. درعین حال حسب قواعد مزبور، اگر حضور والدین یا سرپرستانقانونی، به تشخیص مرجع ذی صلاح قضایی، مصلحت ومنفعت آنان را درفرآیند دادرسی تأمیننکند، الزامی به حضور ایشان نیست.

    ح – منع شکنجه و اصول دادرسی
    ماده ۳۷ ـکشورهای طرف کنوانسیون اجرای اقدامات ذیل را متقبل می‌شوند:
    الف ـ هیچ کودکینباید تحت شکنجه یا سایر رفتارهای بی رحمانه و غیر انسانی یا مغایر شیون‌انسان قرارگیرد. مجازات اعدام و یا حبس ابد را بدون امکان آزادی نمی‌توان در مورد کودکانزیر۱۸ سال اعمال کرد.
    ب ـ هیچ کودکی نباید به طور غیر قانونی و یا اختیاریزندانی شود. دستگیری‌، بازداشت و یازندانی کردن یک کودک می‌بایست مطابق با قانونباشد و به تنها آخرین راه چاره و برای‌کوتاهترین مدت ممکن باید بدان متوسل شد.
    جـ با کودک زندانی باید به خاطر مقام ذاتی انسان‌، رفتاری انسانی و توأم با احترامداشت به‌نحوی که نیازهای بخصوص سنی وی در نظر گرفته شود. کودکان زندانی خصوصاً بایداز افرادبزرگسال جدا شوند مگر اینکه این امر مغایر مصالح کودک باشد. کودک حق داشتنتماس باخانواده خود را از طریق نامه و ملاقات دارد و به غیر از شرایطاستثنایی‌.
    د ـ هر کودک زندانی می‌بایست از حق دسترسی سریع به مشاوره حقوقی و یاسایر مساعدتهای‌ضروری و نیز حق اعتراض نسبت به مشروعیت زندانی‌شدن خود در برابردادگاه یا سایر مقامات‌ذی صلاح‌، مستقل و بی‌طرف و تصمیم‌گیری سریع در این گونهموارد برخوردار باشد.
    در ماده ۳۷ کنوانسیون ، استاندارد های مهمی را بیان می کندو کشورهای عضو، ملزم به رعایت آن هستند:
    ۱شکنجه و مجازات اعدام و حبس ابدبرای کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع اعلام شده است.
    ۲دستگیری و بازداشت و یا زندانیکردن کودک به طور غیرقانونی و خودسرانه، ممنوع اعلام شده و از آنها به عنوان آخرینراه چاره استفاده شده است و در صورت زندانی کردن باید با او برخورد محترمانه وانسانی کرد .
    ۳کودک، حق دسترسی سریع به مشاوره حقوقی و یا سایر مساعدت هایضروری و نیز حق اعتراض نسبت به مشروعیت زندانی شدن خود در برابر دادگاه و سایرمقامات ذیصلاح را داشته باشد . ) مهرپور، ۱۳۷۷، ۱۳۹ . )

    ط – رعایتعدالت
    ماده ۴۰ کنوانسیون شامل موارد ذیل می شود :
    ۱ـ کشورهای عضو در موردکودکان متهم یا مجرم به نقض قانون کیفری این حق را به رسمیت‌می‌شناسند، با آنانمطابق با شیونات و ارزش کودک رفتار گردد که این امر موجب افزایش احترام‌کودک نسبتبه حقوق بشر و آزادیهای اساسی دیگران شده و سن کودک را در نظر گرفته و باعث‌افزایشخواست وی برای سازش وی با جامعه و به عهده‌گرفتن نقشی سازنده می‌گردد.
    ۲ـ بدینمنظور و با توجه به مفاد مربوطه اسناد بین‌المللی‌، کشورهای عضو خصوصاً مواردذیل راتضمین می‌نمایند:
    الف‌) هیچ کودکی نباید به خاطر اعمالی که در زمان ارتکاب توسطقانون ملی یا بین‌المللی منع‌شده‌، متهم یا مجرم به نقض قانون کیفری شناختهشود.
    ب‌) هر کودکی که متهم یا محکوم به نقض قانون کیفری شود حداقل دارایتأمینهای زیر خواهدبود:
    ۱) بی گناه شناخته‌شدن تا زمانی که جرم طبق قانون ثابتنشده‌.
    ۲) اطلاع مستقیم و سریع از اتهامات وارده بر علیه وی‌، در صورت لزوم ازطریق والدین و یاقیمهای قانونی‌، و (حق‌) داشتن مشاوره حقوقی و یا سایر کمکها درتهیه و ارایه دفاعیه‌.
    ۳) روشن‌شدن موضوع در اسرع وقت توسط مقام یا ارگان قضاییبی‌طرف و مستقل و طی یک‌دادرسی عادلانه در حضور وکیل یا سایر کمکهای حقوقی‌، مگراینکه این امر در جهت منافع‌کودک تشخیص داده نشود خصوصاً با درنظرگرفتن سن‌، موقعیتو یا والدین و یا قیمهای قانونی‌کودک‌.
    ۴) مجبور نبودن به دادن شهادت و یا اظهارتقصیر، بررسی شاهدان مختلف و یا کسب اجازه‌شرکت و یا بررسی شاهدان وی در شرایطمساوی‌.
    ۵) دسترسی به مقام و یا ارگان قضایی ذی صلاح‌، بی‌طرف و مستقل بالاتر برطبق قانون درصورت مجرم شناخته‌شدن‌.
    ۶) حق استفاده رایگان از مترجم در صورتی کهکودک قادر به درک زبان مورد استفاده (در دادگاه‌)نباشد.
    ۷) محرمانه‌بودن کاملموضوع در طول تمام مراحل دادرسی‌.
    ۳ـ کشورهای عضو در جهت افزایش وضع قوانین‌،مقررات‌، مقامات و مؤسساتی که خصوصاًمربوط به کودکان متهم‌، یا مجرم به نقض قانونکیفری تلاش خواهند کرد و خصوصاً اقدامات‌ذیل را معمول خواهند داشت‌:
    الف‌) قایلشدن حداقل سن برای نقض قانون کیفری به نحوی که زیر این سن‌، کودک دارای‌قدرت نقضقانون تلقی نشود.
    ب‌) در صورت تناسب و تمایل (وضع‌) مقرراتی در جهت رفتار با اینگونه کودکان بدون توسل‌به دادرسیهای قضایی‌، به شرطی که حقوق بشر و ضمانتهای حقوقیکاملاً رعایت شود.
    ۴ـ تأمین مسایل از قبیل نگهداری‌، راهنمایی‌، نظارت‌،مشاوره‌، تأدیب‌، فرزندخواندگی‌، تعلیم وتربیت و برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای وسایر اقدامات دیگر در جهت تضمین اینکه با کودکان‌رفتاری متناسب با رفاه و شرایط وجرم آنها خواهد شد .
    محتوای این ماده به بیان استاندارد ها و آیین دادرسی کیفریاطفال بزه کار می پردازد و کشورها، ملزم به رعایت اصول کلی مربوط به محاکماتعادلانه و اصل برائت و رفتار انسانی با متهم و اصل قانونی بودن جرم و مجازات و عطفبه ما سبق نشدن قانون و محرمانه بودن دادرسی کودکان هستند .

    نتیجهگیری
    در ارزیابی کلی از کنوانسیون بین المللی حقوق کودک ۱۹۸۹ در مورد استانداردهای عدالت کیفری اطفال باید گفت که اصول ذکر شده در این کنوانسیون ، مبیننیازمندیهای اساسی و بنیادین کودکان و نیز تکالیف جامعه و دولت در اجابت نیازهایآنان در این می باشد و می توان این کنوانسیون را انقلابی در خصوص عدالت کیفری اطفالمحسوب نمود . بررسی ها در این مقاله نشان می دهد که مقررات کنوانسیون حقوق کودکاستانداردهای عدالت کیفری کودکان را به میزان قابل توجهی افزایش داده و با توجه بهامضا آن توسط همه کشور ها الزامی فراگیر شده است و بسیاری از کشور های امضا کننده ،مفاد آن را در این خصوص در قوانین داخلی خود نهادینه نموه اند.
    ولی در عمل بهنظر می رسد برخی از کشورها به دلیل عدم وجود انگیزه لازم در رعایت عدالت کیفری نسبتبه اطفال ، با توجیه مشکلات مالی اقداماتی به عمل نمی آورند و علی رغم پذیرش وامضاء کنوانسیون از ایفای تعهد خودداری می نمایند ، که به نظر می رسد ارگان های بینالمللی مسئول در این خصوص باید اقدامات جدی تری را در این زمینه به عمل آورده تاکودک به حقوق برسد.

    منابع و ماخذ :
    ۱- گروهی از نویسندگان ، مجموعهمقالات حقوق کودک ،انتشارات سنا ، چاپ اول ،۱۳۸۸٫
    ۲ـ سخاوت، دکتر جعفر، طرحبررسی اثر زندان بر زندانی، آرشیو مرکز آموزشی و پژوهشی سازمان زندانها،۹۱۳۷٫
    ۳- ستوده هدایت اله ، آسیب شناسی اجتماعی– انتشارات آوای نور – چاپ اول،۱۳۸۰ .
    ۴- ستوده هدایت اله ، مقدمه ای است بر آسیب شناسی اجتماعی ، مؤسسهانتشارات آوای نور – تهران ۱۳۸۲ .
    ۵- پورقهرمانی، بابک ، فصلنامه رواق اندیشه،شماره ۲۸٫
    ۶حبیبی، تهمینه ،نقد فقهی کنوانسیون حقوق کودک، کتاب زنان، ش۱۶٫
    ۷- عباچی، مریم، حقوق کیفری اطفال در اسناد سازمان ملل متحد، تهران، نشرمجد، چاپ اول،۱۳۸۰٫
    ۸- مهرپور، حسین ، نظام بین المللی حقوق بشر، انتشاراتاطلاعات،۱۳۸۰٫
    ۹قهرمانی ، بابک مقاله “کنوانسیون حقوق کودک و مباحثی پیرامونآن” در سایتhttp://www.hawzah.net/Hawzah/Daneshvars(20/8/89).
    10 –
    موذنزادگان، مقاله” دادرسی کیفری ویژه اطفال در حقوق ایران” در سایتhttp://www.aftab.ir (۲۰/۸/۸۹).
    ۱۱- کنوانسیون حقوق کودک

     

    پست های مرتبط :


    ارسال نظر
    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی

    تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
    ورود به سایت
    عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد
    آمارگیر
      آمار مطالب
      کل مطالب : 2866
      کل نظرات : 63
      آمار کاربران
      افراد آنلاين : 1
      تعداد اعضا : 276
      آمار بازديد
      بازديد امروز : 1,608
      بازديد ديروز : 2,423
      بازديد کننده امروز : 457
      بازديد کننده ديروز : 285
      گوگل امروز : 198
      گوگل ديروز: 175
      بازديد هفته : 1,608
      بازديد ماه : 32,452
      بازديد سال : 69,164
      بازديد کلي : 178,443
      اطلاعات شما
      آي پي : 54.166.80.147
      مرورگر :
      سيستم عامل :
    مطالب جدید
    • راهنمای استفاده از مقالات سایت www.marjaehoghoogh.ir
    • بررسی ابعاد مختلف حدود زنا و لواط
    • بررسی ابعاد فقهی و حقوقی تجاوزهای جنسی
    • بررسی ابعاد مختلف احکام فقهی و حقوق سقط جنین
    • بررسی ارکان عقد حواله از دیدگاه فقها
    • بررسی ارکان و عناصر جرم اهانت به مقدسات اسلام
    • بررسی اسناد بين‌المللي حقوق بشر از ديدگاه اسلام-
    • بررسی شرایط و امکان به ارث رسیدن اقاله در فقه امامیه و حقوق مدنی ایران
    • بررسی برخی از قواعد فقهی حقوق مدنی
    • بررسی شرایط و ارکان بیع قسطی
    • بررسی تطبیقی پناهندگی در فقه و اسناد بین المللی
    • بررسي تطبيقي تحول حقوق زن ازديدگاه فقه و شریعت اسلامي
    • بررسی تطبیقی حضانت رویکرد اسلام و نظام حقوق بین‌الملل بشر
    • بررسي تطبيقي حمايت از حقوق بشر در اسلام و حقوق بين الملل معاصر
    • بررسي تطبيقي مباني حقوق بشر دوستانه در اسلام و مسيحيت
    • بررسی تطبیقی مسؤولیت مدنی قاضی در حقوق ایران و فقه امامیه و سیستم های حقوقی بیگانه غربی
    • بررسی تطبیقی نقش عقل در نظام حقوقی غرب و اسلام
    • بررسی تجري در فقه اسلامي
    • بررسی تعریف حریم از دیدگاه حقوقی و فقه اسلام
    • بررسی توارث مسلمانان و کافران
    مطالب پربازدید
    • راهنمای استفاده از مقالات سایت www.marjaehoghoogh.ir
    • آشنایی با وظايف و اختيارات قانوني قيم در حقوق مدنی و امور حسبی ایران
    • حقوق ورزشی و تربیت بدنی
    • آشنایی با آلودگی هوا و حقوقی که مدام تضییع می شود
    • بررسی عقد وقف و شرایط فروش و انتقال مال موقوفه
    • آشنایی با چگونگی و نحوه ابلاغ واقعی و قانونی اوراق قضایی
    • بررسی رویکرد حقوق کیفری و جزایی ایران در رابطه با مقابله با جرائم علیه اموال و مالکیت --120 صفحه
    • بررسی قواعد جبران خسارت از طریق بیمه شخص ثالث
    • بررسی ماهیت حقوقی خطای ورزشی و مسئولیت ورزشکارها از نظر حقوقی و کیفری
    • آشنایی با حالت های دلالت لفظ بر معنا نص ظاهر مجمل و موول
    مطالب تصادفی
    • آشنایی با حاکمیت در منابع طبیعی کشور
    • آشنایی با نظام دادسرایی و حقوق زندانی در حقوق موضوعه ایران
    • بررسی صنعت بیمه و جایگاه آن در جوامع مختلف
    • بررسی ماهیت جرم رشا و ارتشا در فقه و حقوق موضوعه
    • يک سوم زنان و دختران اروپایی، قربانی خشونت!